18.4.2024 | Svátek má Valérie


INTERNET: Opojení mapami

6.12.2008

Glosa postaršího technokrata

Nejsem určitě sám, kdo má rád mapy. Nejen ty s geografií jednotlivých zemí, ale i fyzické, s vrstevnicemi nebo dodatečnými informacemi. Mám doma sbírku úžasných map z časopisu National Geographic. Počátkem devadesátých let jsem se zabýval v pražském Útvaru hlavního architekta geografickými informačními systémy GIS. Bylo to v době, kdy můj šéf trávil obrovské penzum času na digitalizaci Prahy. V Evropě existovaly dvě firmy, které vyvíjely tyto geografické systémy a dokázaly je spojovat s databázemi. Daly se tak sledovat náklady lodí v přístavech, stanovovat únikové cesty pro VIP návštěvy nebo zobrazovat jednotlivé vrstvy inženýrských sítí. Všechno bylo hrozně drahé a pomalé. Technika zabírala celé místnosti. Avšak v době, kdy počítače řešily hlavně kancelářské, matematické a textové aplikace, to prostě bylo dobrodružství.

Na svoji dávnou lásku jsem si vzpomněl na konferenci Googlu. Můj bývalý kolega z Microsoftu tam ukazoval, co všechno se dá dělat s mapovým systémem Google Earth. Kromě detailních obrázků ze satelitů, hvězdných obloh a bůhvíčeho ještě mne zaujaly konkrétní aplikace. Možnost procházet si cyklotrasy s profily, obrázky zajímavých míst, s "občerstvovacími" stanicemi. Vychutnat panoramata měst, která můžete nejdříve navštívit na internetu a pak třeba i doopravdy. Dozvíte se, co je zajímavého kolem místa, kde právě jste. Viděl jsem trojrozměrné obrázky budov sestavované z fotografií v různých úhlech nebo z výkresů. Aplikace a jejich vývojáři se množí jako houby po dešti. Je to dáno tím, že Google poskytuje vše potřebné zdarma. Platíte jen v případě, když vytváříte aplikaci pro komerční účely. To se vztahuje bohužel i na situace, kdy se vaši uživatelé musejí před vstupem registrovat. Google poskytuje obrovskou platformu doplňovanou mnoha gigabyty obsahu vytvářeného uživateli. Obešel za pomoci uživatelů i nutnost lokalizace nových objektů přes GPS. Vyhnul se šikovně i platbám za využití základnových stanic komunikačních operátorů.

Otázkou zůstává, kolik podobných firem se na trhu uživí a jaký bude jejich byznys model. Přetahování o peníze z reklamy bude mít jen pár vítězů a žít z poplatků uživatelů většinou nevychází. Jistým vítězem bude Google. Jeho vyzkoušený model agregace reklamy a poskytování části marže partnerům najde nové rozšíření. K vítězství jistě přispěje i obrovská databáze pořízená uživateli, která ušetří spoustu nákladů. Možnosti aplikací nejsou vyčerpány. Google negoogle, mapy prostě táhnou.

Euro 47/2008